Τετάρτη 22 Ιουλίου 2015

«Ο λόφος της Αγίας Τριάδας. Υπαίθριο Θέατρο Ε.Η.Μ. και Τουριστικό Περίπτερο»



Από τον Γιάννη Παπαζαχαρή, Α’ Γυμνασίου

       Το Υπαίθριο θέατρο της Ε.Η.Μ. και το Τουριστικό Περίπτερο –γνωστό σήμερα ως «Φρόντζου Πολιτεία»- βρίσκονται στον λόφο της Αγίας Τριάδας. Παλιά, ο χώρος χρησιμοποιούνταν για την εξόρυξη αδρανών υλικών. Στη δεκαετία του '60, ο  Κ. Φρόντζος, (δήμαρχος Ιωαννίνων, βουλευτής Ιωαννίνων και πρόεδρος της Εταιρείας Ηπειρωτικών Μελετών), γοητευμένος από την υπέροχη θέα και το φυσικό περιβάλλον, αγόρασε από ιδιώτες μερικά στρέμματα με σκοπό τη δημιουργία ενός ιδιαίτερου χώρου αναψυχής. Αργότερα η δασική υπηρεσία τού παραχώρησε και την υπόλοιπη έκταση. Στον χώρο, που αποτελεί ιδιοκτησία της Εταιρείας Ηπειρωτικών Μελετών, κυριαρχούν το Υπαίθριο Θέατρο και το Τουριστικό Περίπτερο. 

ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ Ε.Η.Μ.
       
 
Ο Κ. Φρόντζος φιλοδοξούσε να δημιουργήσει για τα Γιάννενα ένα  πνευματικό-ψυχαγωγικό- πολιτιστικό Κέντρο. Η αρχική ιδέα ήταν να δημιουργηθεί το Κέντρο αυτό στην οδό Αγίας Μαρίνης, αλλά η εκεί στενότητα του χώρου οδήγησε στην έρευνα για μια πιο κατάλληλη περιοχή. Ο λόφος της Αγίας Τριάδας θεωρήθηκε ιδανικός, μια και απέχει μόλις λίγα λεπτά από το κέντρο της πόλης και συνδυάζει την ηρεμία και τη μαγευτική θέα μέσα στη φύση και στο πράσινο.
Οι εργασίες για την κατασκευή τού έργου ξεκίνησαν τον Απρίλιο του 1961 και οι εκπονήσαντες τα σχέδια ήταν οι αρχιτέκτονες Χαρίσης, Ποταμιάνος και Νικολετόπουλος.  Όλες οι εργασίες για τη διαμόρφωση και αποπεράτωση των κατασκευών γίνονταν υπό την καθημερινή και προσωπική επίβλεψη του Κ. Φρόντζου. Το έργο τελείωσε το 1964 και το αποτέλεσμα ήταν να χαρίσει στους Γιαννιώτες μια μικρογραφία-απομίμηση  ενός αρχαίου ελληνικού θεάτρου, που τότε ήταν το μοναδικό σε όλη την Ελλάδα. 
        Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πυλώνας της εισόδου προέρχεται από παλιό αρχοντόσπιτο της πόλης. Ο Κ. Φρόντζος φρόντισε να μεταφερθεί, να ανασυναρμολογηθεί και να συμπληρωθεί.








ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ
        Το Τουριστικό Περίπτερο του Φρόντζου αποτελεί ένα σύγχρονο αρχιτεκτονικό μνημείο για την πόλη των Ιωαννίνων. Ιδρύθηκε από λόγους ανάγκης, για την ύπαρξη ενός αναψυκτηρίου δίπλα στο υπαίθριο θέατρο, με εμφάνιση πιστά εναρμονισμένη στην παραδοσιακή ηπειρωτική αρχιτεκτονική και διακόσμηση.
       Η αρχιτεκτονική μελέτη του χώρου έγινε από τον Γιαννιώτη αρχιτέκτονα Βασίλειο Χαρίση. Τα αρχικά σχέδια ήταν πρόχειρα και γενικά, γιατί το οίκημα διαμορφωνόταν σταδιακά, υπό την καθημερινή επίβλεψη του προέδρου της Ε.Η.Μ., Κ. Φρόντζου, ο οποίος έβαλε τη δική του αισθητική αντίληψη και συνέβαλε στην εξοικονόμηση χρηματικών ποσών για την αποπεράτωσή του. Έγινε με χρηματοδότηση του κράτους και με δωρεές από Ηπειρώτες εργολάβους κι ελληνικές βιομηχανίες.
       



 






 Το κτίσμα είναι ένα γιαννιώτικο αρχοντικό με πολλά χαγιάτια και  με όλον τον περίγυρο ενός παραδοσιακού οικισμού. Κυριαρχούν τα τοπικά αρχιτεκτονικά στοιχεία και τα υλικά από ξύλο και πέτρα.
       Μάλιστα, ο Κ. Φρόντζος είχε επισημάνει αρκετά παλιά αρχοντικά στις περιοχές Ζαγορίου, Πωγωνίου και Κόνιτσας. Σκέφτηκε, λοιπόν, ότι θα μπορούσε, με την άδεια των κτητόρων τους, να αποσπάσει κομμάτια ή ολόκληρα τμήματα από αυτά και να τα εντάξει στην κατασκευή. Έτσι λοιπόν,
πολλά αρχιτεκτονικά στοιχεία του Τουριστικού Περίπτερου, όπως πόρτες, βρύσες, πηγάδια, τζάκια, ταβάνια κ. α. αποτελούν αυθεντικά κατάλοιπα εσωτερικής κι εξωτερικής διακόσμησης από παλιά ηπειρώτικα αρχοντικά.
        




  Ο χώρος εδώ και δεκαετίες νοικιάζεται, με συμφωνητικά που ορίζουν λεπτομερώς και με ακρίβεια τις τυχόν παρεμβάσεις στον χώρο κι ορίζουν αυστηρά την τήρηση σεβασμού στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική του. Παραθέτουμε παρακάτω απόσπασμα από  το πρώτο συμφωνητικό μίσθωσής του:











Πρακτικό Διοικητικού Συμβουλίου με το οποίο αποφασίστηκε το 1967 η μίσθωση του Περιπτέρου:
« Η όλη λειτουργία και η χρησιμοποίησις των εκμισθουμένων χώρων θα ανταποκρίνεται προς την αισθητικήν τούτων και τας επιδιώξεις του εκμισθωτού Ιδρύματος, φιλοδοξούντος να εξοπλίση την πόλιν των Ιωαννίνων με συγκρότημα ψυχαγωγικού Κέντρου πολιτιστικής και τουριστικής προβολής, με βασικό παράγοντα την παράδοσιν και τον ιδιότυπον χαρακτήρα του Ηπειρωτικού χώρου.»

ΕΚΘΕΤΗΡΙΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

   
Εκεί που σήμερα είναι η υποδοχή του ξενοδοχείου «Φρόντζου Πολιτεία» ήταν παλιά Εκθετήριο Λαϊκής Τέχνης. Το εκθετήριο έγινε με σκοπό να συγκεντρώσει τα πιο ωραία και αντιπροσωπευτικά δείγματα της ηπειρώτικης τέχνης, ώστε και  οι Ηπειρώτες τεχνίτες να έχουν έναν χώρο όπου θα μπορούν να εκθέτουν και να προβάλουν το έργο τους και οι επισκέπτες-τουρίστες να διευκολύνονται στην επιλογή των έργων που θέλουν να αγοράσουν. Οι κιονίσκοι στην πρόσοψη του κτίσματος, καθώς και άλλα αρχιτεκτονικά μέλη, π.χ. ταβάνια, προέρχονται από παλιά γιαννιώτικα οικοδομήματα. 
 

ΖΩΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ
         Δίπλα από το υπαίθριο θέατρο λειτουργούσε παλιά και ζωολογικός κήπος. Είχε δημιουργηθεί με σκοπό να  συγκεντρώσει τα σημαντικότερα δείγματα  της χλωρίδας και πανίδας της Ηπείρου και να αποτελέσει έναν ακόμα  πόλο έλξης επισκεπτών. Η συντήρησή του, όμως, ήταν αρκετά δαπανηρή. Γι’ αυτό και το 1970 η Ε.Η.Μ. πρότεινε να παραχωρηθεί στον Δήμο Ιωαννιτών. Η πρότασή της έγινε δεκτή, με την προϋπόθεση, όμως, ο ζωολογικός κήπος να μεταφερθεί  στο Πάρκο Πυρσινέλλα. Η Ε.Η.Μ. δεν το δέχτηκε, με αποτέλεσμα να σταματήσει τη συντήρησή του και τα ζώα να δοθούν σε ζωολογικούς κήπους άλλων ελληνικών πόλεων.

ΑΛΛΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
       Όμως, το ψυχαγωγικό Κέντρο που ονειρεύτηκε για την πόλη του ο Κ. Φρόντζος δεν περιελάμβανε μόνο τα παραπάνω κτίσματα, αλλά πλαισιωνόταν κι από άλλες εγκαταστάσεις. Εκεί που τώρα βρίσκεται το ξενοδοχείο, το πάρκινγκ και ο παιδότοπος, λειτουργούσε παλιά κάμπινγκ και ξενώνας, ενώ στο χώρο υπήρχαν, επίσης, γήπεδα τένις, μπάσκετ, βόλεϊ και παιδική χαρά.
       
        Όπως τόνισε ο  Β. Χαρίσης: «Η όλη σύλληψη του έργου ανήκει στον Κ. Φρόντζο». Προς τιμήν του, λοιπόν, η περιοχή φέρει σήμερα το όνομά του. Γιατί, χάρη σε αυτόν και στη διάθεση προσφοράς προς τον τόπο του, χάρη στη δική του επιμονή κι υπομονή, μια περιοχή, που πριν λίγες δεκαετίες ήταν νταμάρι, μετατράπηκε σε χώρο αναψυχής υψηλών προδιαγραφών και σύγχρονο σημείο αναφοράς για όλους τους Γιαννιώτες.

 
Βιβλιογραφία και διαδικτυακές πηγές:
ΗΠΕΙΡΟΣ, ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ, Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ Ο ΘΕΜΕΛΙΩΤΗΣ ΤΗΣ ΚΩΣΤΑΣ ΦΡΟΝΤΖΟΣ, Εκδ. Ε.Η.Μ., Ιωάννινα 1989.
http://ioannina.uoi.gr/life/
http://www.ioannina24.gr/ipeirotika-nea

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου